Hulp bij afvallen

Home/Afvallen/Hulp bij afvallen

Heb ik een gezond gewicht?

Ben je te zwaar of juist te licht? Of je een gezond gewicht hebt, bepaal je met de Body Mass Index (BMI) én de middelomtrek.

De BMI (Body Mass Index) geeft de verhouding weer tussen je gewicht en je lengte. Sommige bevolkingsgroepen hebben een andere lichaamsbouw, bijvoorbeeld Aziaten en Hindoestanen. Voor hen zijn de BMI-scores anders.

Bereken je BMI op www.bmicalculator.nl

Bepaal je middelomtrek

Naast het lichaamsgewicht is het voor de gezondheid van belang waar het vet zich bevindt op het lichaam. Vet in en rond de buik is nadelig voor je gezondheid.

  1. Meet de middelomtrek tussen de onderkant van het onderste rib en de bovenkant van het bekken.
  2. Adem uit en lees jouw middelomtrek af.

In de praktijk geven de Body Mass Index (BMI) en de middelomtrek meestal dezelfde uitkomst. Als dat niet zo is, kan het beste het resultaat van de middelomtrek worden aangehouden, omdat deze het extra risico van te veel buikvet meeneemt.

Mannen  Vrouwen  Gezondheidsrisico Advies
Kleiner dan 94 cm Kleiner dan 80 cm Geen Blijf op gewicht
tussen 94 en 102 cm tussen 80 en 88 cm Gevarenzone Blijf op gewicht
102 cm of meer 88 cm of meer Verhoogd Probeer af te vallen. Zoek evt. hulp

Tips over afvallen

Om af te vallen is het noodzakelijk om je eetpatroon te veranderen. Het is vaak zo dat je niet minder moet eten, maar juist meer. Maar dan wel de juiste dingen. En dat zonder hongergevoel. Je zult merken dat je hierdoor juist kilo’s gaat verliezen.

Gewichtsconsulenten werken niet met afslankproducten of maaltijdvervangers. Ervaring heeft nl. uitgewezen dat hiermee op korte termijn wel goede resultaten te behalen zijn, echter na het stoppen met deze producten vliegen de kilo’s er vaak weer aan omdat je door gaat met je oude eetpatroon. Dat geldt ook voor diëten. Vaak moeilijk vol te houden, en ze werken slechts kortdurend en niet op de langere termijn.
Het gaat er echter juist om dat je jouw voedingspatroon verandert waardoor je altijd een goed resultaat houdt.

Wat gebeurt er als je te weinig eet

Je kan maanden leven zonder eten. Iedereen kent die verhalen van mensen die verdwaald zijn in de woestijn wel. Maar hoe kan dit?
Omdat je lichaam zijn snelheid van het verbranden van calorieën bij kan stellen. Als je lichaam merkt dat je te weinig binnen krijgt, zegt het tegen zichzelf:
“Het lijkt erop alsof dit alles is waar we op moeten leven voor een tijdje, dus laten we er maar lang over doen het te verteren en onze energie bewaren”.
Als je probeert gewicht te verliezen werkt dit principe je dus tegen. Je lichaam kan het verschil niet herkennen tussen diëten en hongersnood! Drastisch verminderen van je calorie-inname stuurt je lichaam in die overlevings-stand. En daar kan je niks aan doen, behalve voorkomen dat je te weinig eet.

Zeven redenen waarom je NOOIT erg laag in je calorieën moet gaan zitten:

1. Te weinig eten zorgt voor een langzamere stofwisseling
2. Te weinig eten zorgt ervoor dat je spieren verliest
3. Weinig eten bevordert de activiteit van vetopslag enzymen en belemmert de werking van vet-afbraak
4. Te weinig eten vermindert de werking van de schildklier
5. Te weinig eten verhoogt de kans op gewichtstoename (jojo)
6. Te weinig eten zorgt voor meer trek en vreetbuien
7. Weinig eten vermindert je energie en kracht

Wat moet je juist WEL doen:

1. Ga niet op dieet maar verander je levensstijl permanent
2. Zorg dat je je spieren behoudt zodat je een vetverbrandingsmachine blijft
3. Ga maar maximaal 15-25% onder je dagelijkse benodigde behoefte zitten
4. Gebruik liever sport om vet te verbranden dan een dieet, laat je voeding ondersteuning zijn
5. Reken je minimale caloriebehoefte uit en ga daar NOOIT onder zitten
6. Eet regelmatig (5-6 x per dag) en sla geen maaltijden over
7. Wees geduldig en lief voor je lijf. Je zal er nog je hele leven mee moeten doen. Denk aan de lange termijn!