Bewegen

Home/Bewegen

Tips over (beter) bewegen

DSC_0229Bewegen is noodzakelijk omdat afvallen en je beter gaan voelen, een combinatie is van anders eten en meer bewegen. Voor mensen die nog niet sporten is beginnen met stevig wandelen al een stap in de goede richting. Iedere zaterdag van 9.00-11.00 uur organiseer ik een wandeltocht.
Tijdens de wandeling zullen we uiteraard ook over het afvallen praten en krijg je tips over recepten, voedingsmiddelen enz. Bovendien is het fijn om je ervaringen samen te delen.

 

Bewegen is gezond

Bewegen verkleint het risico op chronische ziekten en het houdt je fit. Om die redenen is het goed om per dag ten minste 30 minuten te bewegen. Wil je op gewicht blijven of afvallen, dan moet je langer bewegen. Ongeveer 45 tot 60 minuten per dag en liefst op alle dagen van de week.
Bewegen is niet alleen sporten. Intensieve klusjes tellen ook mee:
• Wandelen op een pittig tempo, bijvoorbeeld naar de supermarkt
• Fietsen op een pittig tempo, bijvoorbeeld in plaats van korte autoritjes
• Het hele huis stofzuigen
• De auto wassen
• Overal de trap nemen, bijvoorbeeld op het werk of het station
• Tuinieren, bijvoorbeeld het gras maaien
Als je actief sport is het goed om te weten wat je het beste kan eten en drinken.
Als je weinig beweegt, heb je minder calorieën nodig.
Bekijk de tabel hieronder om te zien hoeveel calorieën je verbrandt met een activiteit. Vermenigvuldig je gewicht met het getal in de tabel en je weet hoeveel calorieën je verbrandt per uur. Dus als je 90 kilo weegt en je gaat een uur fietsen: 90 x 4 = 360 calorieën.

Activiteitentabel voor volwassenen

Eten, drinken: 1,5
Fietsen (16 km / uur): 4
Slapen: 0,9
Traplopen: 8
Aerobics: 6
Badminton: 4,5
Basketbal: 6
Circuittraining: 8
Fitness: 5,5
Hardlopen (11 km / uur): 11,5
Hockey: 8
Joggen (6 km / uur): 7
Racefietsen (25-30 km/uur): 12
Schaatsen: 7
Skiën: 7
Tennis: 7
Voetbal: 7
Volleybal: 3
Wandelen (5 km / uur): 3,5
Zwemmen: 6
(Disco)dansen: 6
Touwtje springen: 8
Auto wassen: 4,5
Gras maaien: 5,5
Stofzuigen: 2,5
Tuinieren: 5